Cieńków Wyżni

Cieńków Wyżni – 957 m n.p.m. – 15.10.2017

Pierwsza połowa października 2017 to prawdziwy jesienny raj. Polska złota jesień pozwoliła cieszyć się słońcem i pokazała to zdecydowanie milsze oblicze pory roku, która głównie kojarzy nam się z deszczem. Ale jednak jesień też można lubić, szczególnie jeśli jest słoneczna i kolorowa. Wielu górskich miłośników uważa, że to właśnie jesień jest najpiękniejszą porą roku w górach. Faktycznie coś w tym jest. Każda z nich jest zupełnie inna i ma w sobie coś wyjątkowego, co ją wyróżnia. Jesień z pewnością jest królową kolorów. Trudno nie zgodzić się z tym, że to właśnie w górach tych barw można odnaleźć najwięcej. W takich warunkach postanowiliśmy się wybrać na Cieńków Wyżni*. Pierwsze skojarzenie dla większości może być takie – niepozorny, niewysoki, niczym się niewyróżniający. Dla nas jednak był w pewnym sensie wyjątkowy. Dlaczego? Bo to właśnie Cieńków Wyżni jest ostatnim szczytem Korony Beskidu Śląskiego klubu KZKG RP, który zdobyliśmy, dzięki czemu jesteśmy szczęśliwymi zdobywcami owej Korony (mały, wielki sukces 🙂 ). Aby na niego dotrzeć kierujemy się do Wisły Nowej Osady, a wędrówkę rozpoczynamy nieopodal nieczynnego Domu Turysty PTTK Nad Zaporą. Tutaj również zostawiamy samochód i odnajdujemy szlak żółty.

Od samego początku szlak wygląda jak z jesiennej pocztówki. Droga wznosi się do góry, a co jakiś czas powoli spadają z drzew kolorowe liście. Pierwszym charakterystycznym puntem koło, którego przechodzimy to skocznia narciarska im. Adma Małysza. Można oczywiście na nią wjechać wyciągiem, albo wybrać się na krótki spacer i wejść o własnych siłach :). Jest ona dostępna dla zwiedzających, więc dla wszystkich fanów skoków narciarskich może to być fajna atrakcja.
My idziemy dalej. Przechodzimy przez piękny jesienny las. Jest ciepło i niemal bezchmurnie. Promienie przebijają się przez korony drzew.
Docieramy na Cieńków Niżny. Łatwo go rozpoznać, bo można dojechać na niego wyciągiem krzesełkowym, z czego korzysta spora część osób. W bliskiej odległości znajdują się tu restauracje (coś w rodzaju karczmy), gdzie można zjeść, więc w drodze powrotnej spotkaliśmy w tym miejscu mnóstwo ludzi, którzy przyjechali na obiad.Rozpoczynają się piękne górskie i sielskie widoki. Góry, szlaki, owce, krowy… Panowała tam spokojna aura, gdzie czas jakby płynął wolniej, a my mogliśmy naprawdę wypocząć :). Trasa była przyjemna – były momenty gdzie droga bardziej wznosiła się do góry, ale wiele fragmentów to niemal płaskie odcinki, gdzie można po prostu iść i patrzeć :). W pewnym momencie w oddali widoczny jest między drzewami Zameczek Prezydenta RP. W takich warunkach prezentuje się imponująco :).
zameczek Prezydenta RP

(Zameczek Prezydenta RP) W niektórych miejscach w okolicach Cieńkowa Niżnego znajdowały się tablice, na których widoczne były panoramy z uwzględnieniem szczytów, na które patrzymy.
Na trasie jest kilka miejsc, gdzie możemy usiąść i odpocząć na drewnianych ławeczkach. W taką pogodę siedzieć i patrzeć przed siebie na tak piękne widoki to sama przyjemność :).
Droga mijała nam bardzo przyjemnie, do czego bez wątpienia przyczyniła się pogoda. Nawet nie spodziewaliśmy się, że tak szybko osiągniemy nasz cel. Cieńków Wyżni jest szczytem nieoznakowanym, jednak dużym ułatwieniem jest tablica informacyjna, która stała przy drodze. Widniała na niej trasa i wyraźnie oznaczone było miejsce, w którym się znajdowaliśmy. Poszliśmy jeszcze parę metrów dalej żeby zdjęcie wykonać mniej więcej na najwyższym punkcie :).
Cieńków Wyżni... w oddali Zielony Kopiec(Cieńków Wyżni… w oddali Zielony Kopiec)

Planując wędrówkę ona w cale nie musi kończyć się na Cieńkowie Wyżnim. Jeśli chcielibyście, żeby trwała dłużej warto iść dalej a dotrzecie na szczyt Gawlasi i Zielony Kopiec kierując się dalej w stronę Skrzycznego, albo skręcić na prawo przez Magurkę Wiślańską i iść na Baranią Górę. My tym razem kończymy wędrówkę w tym miejscu, a Cieńków Wyżni zamyka nasze zmagania z Koroną Beskidu Śląskiego należącego do klubu KZKG RP.

Dlatego, że nie jest to wysoki szczyt i czas nas nie gonił a pogoda jak najbardziej dopisywała, w drodze powrotnej leżeliśmy na kocu i z wszystkich sił chcieliśmy zatrzymać czas :). Jesień to niesamowita pora roku, jeśli prezentuje się nam w taki sposób. Oby więcej takich dni :).

Trasa w pigułce^

Wisła Nowa Osada (Dom Turysty PTTK Nad Zaporą) -> Cieńków Niżny -> Cieńków Wyżni – ok. 2h 30min.

Jesienne pozdrowienia, “W cieniu Gór”!!

^czasy podane są na podstawie mapy “Beskid Śląski”, ExpressMap, Warszawa 2015

*Cieńków Wyżni – szczyt wchodzący w skład Korony Beskidu Śląskiego Klubu Zdobywców Koron Górskich RP

Kompletujesz wszystkie szczyty, wchodzące w skład Beskidu Śląskiego? 🙂 Jeśli tak – możesz uzyskać odznaczenia 🙂

Popularna KBŚ po zdobyciu 1 szczytu z listy                                                                 Brązowa KBŚ po zdobyciu 10 szczytów z listy                                                                  Srebrna KBŚ po zdobyciu 20 szczytów z listy                                                                      Złota KBŚ po zdobyciu 30 szczytów z listy