Od Klimczoka po Błatnią

KLIMCZOK –> TRZY KOPCE –> STOŁÓW –>BŁATNIA  – 09.04.2017

W dalszym ciągu jesteśmy w trakcie kompletowania szczytów wchodzących w skład Korony Beskidu Śląskiego klubu KZKG RP.  Dzięki temu projektowi kolejny raz udaliśmy się w stronę Szczyrku. Tym razem naszym głównym celem była Błatnia*, którą odwiedziliśmy po raz pierwszy. Byliśmy bardzo ciekawi tego miejsca, ponieważ w wielu źródłach wyczytaliśmy, że jest to idealny punkt obserwacyjny, a to, że zalicza się ten szczyt do Korony, zmobilizowało nas do tego, żeby odwiedzić go właśnie teraz. Możliwości dojścia na Błatnią jest kilka. My opracowaliśmy trasę w taki sposób, aby przejść przez dobrze nam znany Klimczok*. W związku z tym, kiedy dojechaliśmy do Szczyrku, skręciliśmy w kierunku na Szczyrk Biła i tam przy ulicy zostawiliśmy samochód.

Odszukujemy szlaku – początkowo łączą się trzy – zielony, żółty i niebieski. Następnie trzymając się szlaku niebieskiego skręcamy w prawo. Idziemy asfaltem aż do pierwszego charakterystycznego miejsca, jaki jest Sanktuarium Na Górce, do którego można dojechać samochodem. To bardzo popularne miejsce wśród turystów, które powinno znaleźć się na liście obowiązkowych miejsc do odwiedzenia, w trakcie zwiedzania Szczyrku :).

Po tym jak minęliśmy Sanktuarium, przechodzimy krótki odcinek przez las i ponownie znajdujemy się na betonowej ścieżce, która wznosi się cały czas do góry. W drodze na Klimczok spora część drogi wygląda właśnie w ten sposób, ponieważ powyżej sanktuarium jest bardzo dużo domów mieszkańców Szczyrku, które są wysoko usytuowane. Im wyżej jesteśmy, mamy coraz lepszy widok na najwyższy szczyt Beskidu Śląskiego, jakim jest Skrzyczne. Przyznacie sami, że trudno jest nie zazdrościć takich widoków z okna :).

Mimo to, że przez dłuższy czas musieliśmy iść koło domów, na szlaku panował zupełny spokój i cisza. Słoneczko, które świeciło w chwili, kiedy rozpoczynaliśmy iść, schowało się za chmurki, jednak pogoda była idealna na górską wędrówkę. Widoczność była bardzo dobra, więc mieliśmy nadzieję, że takie warunki utrzymają się przez cały dzień, aby móc podziwiać panoramę z Błatniej.
Druga część trasy na Klimczok to szerokie ścieżki leśne, które doprowadzą nas aż do Siodła pod Klimczokiem przez miejsce zwane Na Pięciu Drogach.
Spod Siodła pod Klimczokiem kierując się na prawo dotrzemy do Schroniska, jednak my idziemy dalej pod górę, aby dotrzeć na sam szczyt Klimczoka. Co wyróżnia ten szczyt i sprawia, że warto je odwiedzić? 🙂 Tuż pod samym szczytem znajduje się Chatka pod Klimczokiem. To bardzo ciekawe miejsce, które jest stworzone dla turystów jak również przez turystów. W chatce każdy z nas może nie tylko przybić kolejną do kolekcji pieczątkę, ale również upamiętnić swój pobyt wpisem do księgi czy pozostawić po sobie jakiś drobiazg. Koło chatki natomiast, możemy pozostawić symboliczny kamień ze zdobytego szczytu, który wzbogaci miejsce upamiętniające, zdobyte szczytu turystów i przebyte kilometry na szlakach :). To idealne miejsce na chwilkę odpoczynku 🙂
Od Chatki już kilka kroków dzieli nas od szczytu :).
No ale Klimczok to przecież tylko przystanek tego dnia :). Na szczycie kierujemy się za drogowskazem na żółty szlak w kierunku Błatniej. Odcinek Klimczok –> Błatnia to leśne ścieżki, które w wielu miejscach są zacienione. Początek wiosny ma to do siebie, że pogoda jest bardzo zmienna. Przeplatają się ze sobą chwile bardzo słoneczne, można by powiedzieć bardzo letnie dni i typowo zimowe, które sprawiają, że szlaki są bardzo mokre i zabłocone. W takich warunkach dobre buty to podstawa, żeby komfortowo przejść każdy fragment.
Trasa jest bardzo atrakcyjna pod względem widokowym. Mamy widok na dużą cześć Beskidu Śląskiego i kawałek Beskidu Żywieckiego. Po drodze na Błatnią przechodzimy przez dwa inne szczyty. Pierwszy z nich to Trzy Kopce*, a drugi Stołów*. Są to szczyty zalesione i znajdują się na drodze prowadzącej na Błatnią, jednak wchodzą one również w skład Korony Beskidu Śląskiego, dlatego też zdjęcia w tym miejscu jest obowiązkowe :).
Trzy Kopce Stołów
Ostatni fragment do szczytu Błatniej jest bardziej otwartą przestrzenią…
Na szczycie Błatniej jest bardzo dużo przestrzeni. Przekonaliśmy się na własne oczy, że faktycznie jest to doskonały punkt obserwacyjny. My uwielbiamy takie miejsca szczególnie w ciepłe dni, kiedy możemy posiedzieć na kocu, obserwując całą panoramę. W takich okolicznościach można naprawdę odpocząć, wsłuchać się w cichy powiew wiatru, śpiew ptaków a swoją uwagę skupić tylko na tym, co jest przed nami :).
Błatnia
Od tabliczki oznaczającej szczyt jest dosłownie kilka minut do schroniska.
Schronisko na Błatniej
Po chwili odpoczynku koło schroniska, udaliśmy się w drogę powrotną. Początkowo idziemy tą samą drogą, aż do miejsca, gdzie znajduje się drogowskaz, który prowadzi nas do Chaty Wuja Toma. Wchodzimy więc w tym miejscu na szlak czerwony oznakowany jako trasa dla narciarzy i zmierzamy leśnymi ścieżkami aż do Chaty.
To kolejne miejsce warte uwagi. Bardzo zadbane i utrzymane w góralskim stylu. Możemy wstąpić tam na odpoczynek, żeby coś zjeść czy skorzystać z bazy noclegowej. Nigdy wcześniej nie byliśmy w tym miejscu, w związku z tym również zatrzymaliśmy się tu kilka chwil 🙂
Z Chaty Wuja Toma udajemy się w dół żółtym szlakiem do Szczyrku. Wędrówkę kończymy w bardzo charakterystycznym miejscu, przy pętli autobusowej w Szczyrku Biłej. Stąd pozostało nam tylko wrócić do miejsca, w którym zostawiliśmy samochód.

Kolejne szczyty Korony Beskidu Śląskiego zaliczone :). Jeśli szukacie inspiracji na górskie wędrówki na zbliżający się okres letni, to gorąco polecamy Wam kolejne szczyty, miejsca, szlaki, które warto przejść i zobaczyć :).

Trasa w pigułce ^

Szczyrk -> Sanktuarium Na Górce – 35 min.
    Sanktuarium Na Górce -> Siodło pod Klimczokiem – 1h 10 min.
    Siodło pod Klimczokiem -> Klimczok – 10 min.

Klimczok -> Trzy Kopce -> Stołów -> Błatnia – 1h 10 min (według drogowskazów 1h 45min.)

Górskie pozdrowienia, “W cieniu Gór”!!

^czasy podane są na podstawie mapy Beskid Śląski, ExpressMap, Warszawa 2015

Klimczok, Trzy Kopce, Stołów, Błatnia – szczyty wchodzące w skład Korony Beskidu Śląskiego Klubu Zdobywców Koron Górskich RP

Kompletujesz wszystkie szczyty wchodzące w skład Beskidu Śląskiego? 🙂 Jeśli tak – możesz uzyskać odznaczenia 🙂

Popularna KBŚ po zdobyciu 1 szczytu z listy                                                                  Brązowa KBŚ po zdobyciu 10 szczytów z listy                                                                   Srebrna KBŚ po zdobyciu 20 szczytów z listy                                                                        Złota KBŚ po zdobyciu 30 szczytów z listy