Bendoszka Wielka – 1144 m n.p.m. – 04.12.2016

Bendoszka Wielka to szczyt wchodzący w skład Korony Beskidu Żywieckiego Klubu Zdobywców Koron Górskich RP

Wielkimi krokami zbliża się czas świąt Bożego Narodzenia. Od jakiegoś czasu wielu z nas narzeka na brak śniegu w tym grudniowym okresie, bo to właśnie on wprawia nas w świąteczny nastrój. Aby poczuć świąteczny klimat na Mikołajki, wybraliśmy się oczywiście w góry :). A przy okazji odwiedziliśmy kolejny szczyt Korony Beskidu Żywieckiego klubu KZKG RP.

Obecnie w górach zima rozkręciła się na dobre. I jeżeli ktoś z Was marzy o prawdziwej zimie i sięga myślami gdzieś bardzo daleko, sądząc, że takiej w Polsce nie znajdzie, to koniecznie musicie się wybrać w Beskidy :). Mimo tego, że Beskidy oferują nam o wiele niższe szczyty niż te, które możemy zdobywać w Tatrach, to za każdym razem odkrywamy ten region na nowo, dostrzegając w nim niesamowite miejsca, którymi z wielką radością chcemy się z Wami podzielić. Tegoroczny sezon zimowy rozpoczęliśmy już jakiś czas temu, jednak ten wyjazd pozwolił nam spędzić wspaniały dzień w PRAWDZIWEJ  zimowej scenerii. Jeśli jesteście ciekawi tych PRAWDZIWYCH zimowych warunków, zachęcamy do dalszej części relacji i przede wszystkim do oglądania zdjęć, które zrobiliśmy podczas wędrówki.

PRZED mikołajkową niedzielę spędziliśmy na szlaku na Bendoszkę Wielką*. Szczyt ten znajduje się w Beskidzie Żywieckim w grupie Wielkiej Raczy i mierzy 1144 m.n.p.m. Aby na niego wejść udaliśmy się do Rycerki Kolonii. Z tej samej miejscowości wyruszyć można w drogę na Wielką Raczę żółtym szlakiem. My natomiast, aby dotrzeć na Bendoszkę musieliśmy skierować się na szlak zielony, który prowadzi na Przegibek. Już kiedy wjechaliśmy do Rycerki Górnej na naszych twarzach pojawił się ogromny uśmiech, widząc jakie zimowe warunki panują w tej okolicy. Mnóstwo śniegu na dachach, wielkie zaspy na poboczach, a dopełnieniem wszystkiego była przepiękna pogoda tego dnia. Prognozy, które obserwowaliśmy od kilku dni sprawdziły się w stu procentach. Błękitne niebo, słoneczne promienie, mróz, pełno śniegu i zero wiatru :). Warunki idealne, takie jakie sobie można tylko wymarzyć. Kiedy dojechaliśmy do Rycerki Kolonii było około minus 8 stopni. Szybko ubraliśmy kurtki, czapki oraz wszystkie niezbędne rzeczy i ruszyliśmy w drogę. Jak wspomnieliśmy wcześniej – trzymamy się szlaku zielonego.  Początkowo przez krótką chwilę, przechodzimy koło domów tamtejszych mieszkańców, a następnie szlak skręca w lewo i wchodzimy na leśną ścieżkę. Szybko się rozgrzewamy, gdyż niemal cały czas trasa wznosi się do góry. Przypuszczamy, iż przed nami szło kilka osób, gdyż w śniegu wydeptana była wąska ścieżka, która niebywale ułatwiła przejście odcinka do schroniska na Przegibek. Policzki przyjemnie szczypały nas od mrozu. Szliśmy do góry powoli, delektując się każdym krokiem :).  Po drodze spotkaliśmy dosłownie kilka osób. Na szlaku panowała absolutna cisza :). Idąc słyszeliśmy śnieg, który skrzypiał pod naszymi butami. Śnieg był świeży i sypki, dlatego też bardzo przydatne były stuptuty.  (czy widzicie tu jakieś towarzyszki?? ;)) Słoneczna pogoda utrzymywała się cały czas. Dzięki temu mogliśmy zrobić mnóstwo zdjęć, aby uwiecznić to, co zobaczyliśmy po drodze. Słońce i promienie to naturalne światło, dzięki któremu fotografie wyglądają co najmniej tak, jakbyśmy przeglądali obrazy widniejące na pocztówkach :). W pewnym momencie dochodzimy do miejsca, z którego widzimy za drzewami schronisko. Stąd dzieli nas od niego zaledwie kilka kroków. Jednak my wstąpimy do niego w drodze powrotnej, gdyż naszym celem jest szczyt Bendoszki Wielkiej :). Skręcamy więc na szlak czarny i to nim pokonujemy ostatnie podejście na samą górę. Tu sytuacja na szlaku zmieniła się. Trasa była ledwo przetarta, a śniegu była cała masa. Momentami zapadaliśmy się po pas. Odcinek ten pokonujemy więc nieco dłużej, ze względu na warunki, jakie tam panowały. Jednak piękna pogoda umożliwiła nam bezpieczne wejście i zejście, a przedzieranie się przez tony śniegu było po prostu świetną zabawą :). Mimo tego, że byliśmy w Beskidzie Żywieckim, a szczyt który atakowaliśmy miał zaledwie 1144 m.n.p.m., miało się wrażenie jakbyśmy byli w górach wysokich, gdzieś w bardzo odległym miejscu na świecie. Właśnie dlatego warto zimą chodzić po Beskidach 🙂 (Wielki Rozsutec i Stoh)Ze szczytu rozpościerają się niesamowite widoki. Widoczna jest między innymi Mała Fatra, którą obserwujemy od dłuższego czasu, na czele ze szczytem o nazwie Wielki Rozsutec. Elementem charakterystycznym dla Bendoszki jest Jubileuszowy Krzyż Ziemi Żywieckiej, który znajduje się na szczycie, a koło niego taras widokowy, z którego możemy zachwycać się pięknym krajobrazem.

Bendoszka Wielka W drodze powrotnej wstąpiliśmy do schroniska na Przegibku. To bardzo przyjemnie miejsce, gdzie mogliśmy się zagrzać, napić gorącej herbaty i zjeść. W tych warunkach wyglądało ono naprawdę imponująco. Całe ośnieżone, gdzieś w lesie z pięknymi widokami. W środku nie ma zbyt wiele miejsca na jadalni, jednak to właśnie takie schroniska są najbardziej klimatyczne. Przez okno mogliśmy cały czas podziwiać piękne widoki. Mamy nadzieję, że kiedyś uda nam się spędzić w tym miejscu noc :).  Jest mnóstwo wspaniałych miejsc, które odwiedzamy w górach. Każde ma w sobie coś wyjątkowego, co pozostaje w naszej pamięci. Bendoszka Wielka to szczyt, który urzekł nas swoimi widokami. Stojąc na danym szczycie, fantastyczne jest to, że możemy widzieć z niego miejsca, w których już byliśmy, bądź dostrzec  kolejny cel. Z pewnością dlatego Bendoszka tak bardzo przypadła nam do gustu, gdyż dobrze widoczna jest z niej Mała Fatra – miejsce, które bardzo chcielibyśmy odwiedzić :).

Sezon zimowy się rozkręca. Przed nami zima, pełna białego szaleństwa. Warto odwiedzić to miejsce :). Wybierzcie się tam, a nie pożałujecie 🙂

Trasa w pigułce^

Rycerka Kolonia –> do szlaku czarnego – 1h 30 min.

szlak czarny –> Bendoszka Wielka – ok. 20 min.

Górskie pozdrowienia, “W cieniu Gór”!!

^czasy podane są na podstawie mapy Beskid Żywiecki, ExpressMap, Warszawa 2015

*Bendoszka Wielka – szczyt wchodzący w skład Korony Beskidu Żywieckiego Klubu Zdobywców Koron Górskich RP

Kompletujesz wszystkie szczyty, które wchodzą w skład Korony Beskidu Żywieckiego? 🙂 Jeśli tak – możesz uzyskać odznaczenia 🙂

Popularna KBŻ po zdobyciu 1 szczytu z listy                                                  Brązowa KBŻ po zdobyciu 10 szczytów z listy                                                   Srebrna KBŻ po zdobyciu 25 szczytów z listy                                                       Złota KBŻ po zdobyciu 35 szczytów z listy