Kotarnica -> Romanka -> Rysianka – 02.05.2018

Romanka, Rysianka to szczyty wchodzące w skład Korony Beskidu Żywieckiego Klubu Zdobywców Koron Górskich RP

Romanka to góra, na której byliśmy jakiś czas temu, jednak z tamtego wypadu nie powstała relacja i nie poświęciliśmy Romance szczególnej uwagi. Warto też wspomnieć, że wtedy dotarliśmy na nią inną drogą, wyruszając z Żabnicy Skałki, przechodząc przez Słowiankę. Tym razem wróciliśmy tam, wybierając inny wariant trasy, który zdecydowanie pozytywnie nas zaskoczył.

Romanka* znajduje się w Beskidzie Żywieckim i jest jednym ze szczytów, który tworzy KORONĘ BESKIDU ŻYWIECKIEGO – projekt należący do klubu KZKG RP. Tego typu projekty stanowią ogromną inspiracje i podsuwają mnóstwo nowych pomysłów na wędrówki i przede wszystkim uświadamiają, jak dużo jest do zdobycia i ile wspaniałych miejsc w Polsce możemy odwiedzić.

Dzięki temu, że staramy się skompletować całą KBŻ , na Romankę wybraliśmy się po raz kolejny, jednak drogą, której wcześniej nie znaliśmy. Wariantów dojścia na tę górę jest kilka, a ten który chcielibyśmy Wam tym razem pokazać jest piękny widokowo i w naszym odczuciu atrakcyjniejszy niż ten prowadzący z Żabnicy Skałki. A mowa o szlaku z Sopotni Wielkiej – wsi, która urzekła nas swoim spokojem i bujną zielenią, która szczególnie teraz – wiosną jest soczysta i świeża.

Zawsze, kiedy jeździliśmy w okolice Korbielowa, widzieliśmy znaki kierujące do Sopotni Małej i Sopotni Wielkiej, jednak jakimś cudem (teraz tym bardziej nie wiemy, jak to się mogło stać 🙂 ) do tej pory nie skręciliśmy w te rejony. Jak tylko wjechaliśmy w okolice Sopotni Wielkiej, jadąc przez leśne drogi, poczuliśmy się swojsko i w krótkim czasie znaleźliśmy się w miejscu niesamowicie spokojnym, a do tego otoczonym górami. Atmosfera tego miejsca szybko wprawiła nas w dobry nastrój. Zatrzymaliśmy się koło sklepu (jedynego, który zauważyliśmy w tym rejonie 🙂 ) w miejscu, które na mapie zaznaczone jest jako – Nad Wodospadem, gdzie zaczyna się szlak czarny, którym rozpoczynamy wędrówkę.

Początek trasy to prawdziwie sielski obrazek, gdzie słychać tylko zwierzęta i śpiew ptaków. Kiedy minęliśmy domy, wchodzimy w leśny odcinek, gęsto porośnięty i idziemy drogą, która od samego początku wznosi się do góry. Idąc lasem stopniowo zwiększamy wysokość i po pewnym czasie, kiedy wyszliśmy powyżej granicy lasu na otwartą przestrzeń, pojawiły się pierwsze widoki – piękny beskidzki krajobraz z Babią Górą w roli głównej.

W tym miejscu spędzamy sporo czasu, bo co kilka kroków dostrzegamy coś godnego naszej uwagi, co koniecznie musieliśmy sfotografować :).

Dalej idziemy w górę, ponownie kierując się w teren leśny. Przechodzimy przez wierzchołek zwany Kotarnicą (1156 m n.p.m.). Jest to szczyt nieoznakowany i niewyróżniający się niczym specjalnym. Szczerze mówiąc, gdyby nie to, że jest zaznaczony na mapie, którą mamy, nie mielibyśmy świadomości tego, że przez niego przechodzimy. Jest on jednak w miarę łatwy do rozpoznania, gdyż znajduje się na najwyższym wzniesieniu na szlaku czarnym. Schodząc z Kotarnicy, tylko przez chwilę ciągnie się znakowanie na czarno, ponieważ dalej szlak, którym będziemy szli to niebieski, który doprowadzi nas na szczyt Romanki. Mimo tego, że idziemy lasem po naszej lewej stronie cały czas możemy podziwiać widoki.

Warto zaznaczyć, że szliśmy na Romankę w środku weekendu majowego, a spokój na szlaku był tak niewiarygodny, że z trudem mogliśmy uwierzyć w to, że udało nam uniknąć w tym miejscu tłumów turystów.

Po około godzinie od zakończenia szlaku czarnego, dotarliśmy na szczyt Romanki. Od naszej ostatniej wizyty, pojawiła się tu nowa, duża, drewniana tabliczka z wyraźnym napisem – ROMANKA 1366 m n.p.m.

(Romanka – 1366 m n.p.m.)

Będąc na Romance warto wybrać  się dalej na Halę Rysiankę*. Od samego początku chcieliśmy zaplanować wejście na Romankę w taki sposób, aby połączyć go z odwiedzinami Rysianki :). Jeśli obserwujecie nas na facebooku i czytacie naszego bloga od dłuższego czasu, dobrze wiecie, że Rysiankę uwielbiamy i piszemy Wam o tym za każdym razem, kiedy znowu się na nią wybieramy. Nieważne, którędy wejdziemy na Rysiankę – każdy szlak jest godny uwagi. Szlak żółty prowadzący z Romanki, w naszym odczuciu jest jednym z piękniejszych widokowo. Rysianka to szczyt, który rzecz jasna również tworzy projekt KORONY BESKIDU ŻYWIECKIEGO klubu KZKG RP

Na Rysiance jak zwykle z ogromną przyjemnością rozsiadamy się i patrzymy na piękną panoramę.

Na dół schodzimy szlakiem, którym nigdy nie szliśmy, ponieważ schodzi on do Sopotni Wielkiej. Dzięki temu możemy zejść inną trasą i poznać kolejne miejsca i dotrzemy do naszego punktu startowego, gdzie pozostawiliśmy samochód. Droga znakowana na niebiesko to kolejny szlak, który nas zachwycił i pozytywnie  zaskoczył swoim ukształtowaniem terenu. Miejscami przypominał nam tatrzańskie szlaki.

Schodząc w dół, docieramy do miejsca, gdzie opuszczamy teren leśny i kierujemy się na prawo, idąc po szerokiej ubitej ścieżce.

Po pewnym czasie ubita droga zamienia się w asfalt. Idziemy nim cały czas prosto, a po chwili ponownie przechodzimy koło domów mieszkalnych, gdzie czeka nas całkiem długi spacer po terenach Sopotni Wielkiej. Piękna okolica, do której chcielibyśmy wrócić, chociażby na spacer w otoczeniu gór.

Droga asfaltowa doprowadziła nas ponownie do miejsca, gdzie zaparkowaliśmy samochód, tuż obok sklepu.

Nowe szlaki, które poznaliśmy, pozwoliły nam kolejny raz dotrzeć na znane nam góry. Fakt, że dotarliśmy na nie dla nas nieznanymi dotąd szlakami sprawił, że poznawaliśmy te miejsca na nowo, odkrywając w nich coś innego, interesującego i pięknego. Trasa, którą Wam przedstawiliśmy jest warta uwagi i godna polecenia. Jeśli jesteś fanem pięknych, górskich, beskidzkich widoków, to ta trasa Cię nie zawiedzie. Ruszaj na szlak, przekonaj się sam i odkryj niesamowite zakątki Beskidów :).

Trasa w pigułce**

Sopotnia Wielka (Nad Wodospadem) -> Kotarnica -> koniec szlaku czarnego – 1h 15 min.

koniec szlaku czarnego -> Romanka – 1h

Romanka -> Hala Rysianka – 50 min. (według tabliczek 1h)

Hala Rysianka – Sopotnia Wielka – koniec szlaku niebieskiego – 1h 40 min. (i dalej drogą asfaltową do miejsca oznaczonego na mapie jako Nad Wodospadem)

Z górskimi pozdrowieniami, “W cieniu Gór”!!

**czasy podane na podstawie mapy Beskid Żywiecki, ExpressMap, Warszawa, 2015

*Romanka, Rysianka – szczyty wchodzące w skład Korony Beskidu Żywieckiego Klubu Zdobywców Koron Górskich RP

Kompletujesz wszystkie szczyty, które wchodzą w skład Korony Beskidu Żywieckiego? 🙂 Jeśli tak – możesz uzyskać odznaczenia 🙂

Popularna KBŻ po zdobyciu 1 szczytu z listy   Brązowa KBŻ po zdobyciu 10 szczytów z listy
Srebrna KBŻ po zdobyciu 25 szczytów z listyZłota KBŻ po zdobyciu 35 szczytów z listy