Wielka Racza – 1236 m n.p.m. – 30.07.2016

Wielka Racza to szczyt wchodzący w skład Korony Beskidu Żywieckiego Klubu Zdobywców Koron Górskich RP

Sezon wakacyjny w pełni, dlatego postanowiliśmy się wybrać kolejny raz w Beskid Żywiecki – na szczyt *Wielkiej Raczy wchodzący w skład Korony Beskidu Żywieckiego, która należy do klubu KZKG RP.

Zgodnie z prognozami, sobotni poranek przywitał nas promieniami słońca, dlatego czym prędzej chcieliśmy wyruszyć w podróż.Początkowo kierowaliśmy się na Węgierską Górkę, a następnie mijając między innymi takie miejscowości jak Cisiec, Milówka czy Rajcza dotarliśmy do Rycerki Górnej, skąd udaliśmy się w drogę na szczyt. Samochód pozostawiliśmy nieopodal ostatniego przystanku autobusowego w Rycerce Górnej – Koloni. Z tego miejsca wchodzimy na żółty szlak, którym będziemy szli około 1 h 45 minut.

Pierwszy odcinek trasy to droga asfaltowa, którą po około 15 minutach dotarliśmy do miejsca, gdzie mieści się niewielki parking, który ku naszemu zdziwieniu był bezpłatny. Obok niego znajduje się kamienno – drewniana altanka, pod którą możemy usiąść na ławeczkach i skorzystać ze specjalnie przygotowanego miejsca na ognisko.

Kiedy minęliśmy parking pozostały nam ostatnie kroki, które musieliśmy przejść po asfalcie. Po chwili szlak skręca w prawo i wchodzimy na ubitą drogę z kamieniami. W tym miejscu droga zaczyna coraz bardziej wznosić się ku górze. Pogoda dopisywała, a słoneczko mocno ogrzewało nas swoimi promieniami.

Po mimo upału droga przebiegała nam bardzo miło. Ścieżka, po której szliśmy prowadziła wokół drzew, które w niektórych momentach dawały przyjemny cień. Po pewnym czasie droga mocno skręca na lewo i robi się stromiej, jednak im byliśmy wyżej, odkrywały się coraz piękniejsze widoki.

Fotografując wszystko to, co mijamy po drodze trudno nam było schować aparat do pokrowca i iść dalej, ponieważ z każdym krokiem odsłaniała się kolejna rzecz godna naszej uwagi :). Wszystko wydawało się na tyle interesujące, że gdyby nie “cykanie” tylu zdjęć, drogę na szczyt pokonalibyśmy o wiele szybciej. Jednak pośpiech w górach nie jest wskazany (chyba, że wymagają tego zmieniające się warunki atmosferyczne), dlatego też na pełnym relaksie, spokojnym tempem zmierzaliśmy do góry :).

Od czasu do czasu z bardziej otwartego terenu, wchodziliśmy do obszaru zacienionego, otoczonego większą ilością drzew. W tak upalne dni jak ten, to dobre miejsce, do tego, aby na chwilkę przystanąć i “złapać” oddech :).

Po około ponad 1 h 30 docieramy do rozwidlenia dróg, gdzie według drogowskazu do schroniska pozostało nam jedynie 5 minut. Ostatnie podejście pokonujemy szlakiem czerwonym, który po chwili doprowadza nas do schroniska.

Na tym odcinku znajduje się raj dla owocowych łasuchów :), gdzie można zajadać się jagodami :).

Na szczycie stoi bardzo fajne drewniane schronisko, a wokół niego ławeczki i stoliki, gdzie turyści mogą usiąść, żeby zjeść i napić się, jednocześnie podziwiając przepiękne widoki.

Nieco wyżej od schroniska znajduje się niewielka drewniana wieża widokowa, z której możemy zachwycać się piękną panoramą m.in. Tatr Wysokich, Tatr Zachodnich, Tatr Niżnych i Małej Fatry. Ze względu na to, że jest to szczyt polsko – słowacki, u góry możemy spotkać bardzo dużo turystów ze Słowacji.

Zachwycający, charakterystyczny, pokarbowany szczyt – Wielki Rozsutec :).

Wielki Rozsutec

Zgodnie z naszą tradycją, na szczycie znaleźliśmy kawałek miejsca na trawie, rozłożyliśmy koc i wpatrywaliśmy się przed siebie, zajadając smakołyki, które mieliśmy w plecakach :). Mimo tego, że turystów u góry było całkiem sporo, panował spokój, gdzie mogliśmy w ciszy relaksować się w tak wspaniałych okolicznościach przyrody. Po około godzinie leniuchowania, słonko przykryło się chmurkami  i zrobiło się nieco chłodniej. Dlatego też założyliśmy bluzy i spacerkiem ruszyliśmy w drogę powrotną.

Wielka Racza zachwyciła nas pod każdym względem. To naszym zdaniem jedno z ładniejszych miejsc w Beskidzie Żywieckim. Idealne miejsce, w którym można odpocząć, troszkę się zmęczyć i z pewnością zakochać. My bez wątpienia wrócimy tam jeszcze nie raz!! :).

Trasa w pigułce^

Rycerka Góra, Roztoki -> połączenie szlaku żółtego i czerwonego – ok. 1 h 40 min.

połączenie szlaku zółtego i czerwonego -> Wielka Racza – ok. 5 min.

Pozdrawiamy, “W cieniu Gór”!!!

^czasy podane na podstawie mapy “Beskid Żywiecki”, ExpressMap, Warszawa 2015

*Wielka Racza – szczyt wchodzący w skład Korony Beskidu Żywieckiego należącego do Klubu Zdobywców Koron Górskich RP

Kompletujesz wszystkie szczyty, które wchodzą w skład Korony Beskidu Żywieckiego? 🙂 Jeśli tak – możesz uzyskać odznaczenia 🙂

Popularna KBŻ po zdobyciu 1 szczytu z listyBrązowa KBŻ po zdobyciu 10 szczytów z listySrebrna KBŻ po zdobyciu 25 szczytów z listyZłota KBŻ po zdobyciu 35 szczytów z listy