Mędralowa Zachodnia -> Mędralowa -> Hala Kamińskiego -> Czerniawa Sucha -> Lachów Groń – 24.03.2018

Mędralowa Zachodnia, Mędralowa, Czerniawa Sucha, Lachów Groń to szczyty wchodzące w skład Korony Beskidu Żywieckiego Klubu Zdobywców Koron Górskich RP

Mędralowa Zachodnia**, Mędralowa**, Czerniawa Sucha** i Lachów Groń** to szczyty Beskidu Żywieckiego, na które możemy wejść łącząc je w jedną przyjemną kilkugodzinną wędrówkę, przechodząc przez kilka punktów widokowych, dzięki którym możemy obserwować uwielbianą przez wszystkich Babią Górę.

Pierwszy weekend wiosny 2018 przyniósł nam ogromne ilości słońca. Od kilku dni prognozy były obiecujące i wiedzieliśmy, że pogoda pozwoli na to, żeby spędzić dwa dni w górach w prawdziwie wiosennej aurze. Ruszyliśmy szlakami Beskidu Żywieckiego, aby przejść przez kilka szczytów, będących częścią Korony Beskidu Żywieckiego – projektu należącego do klubu KZKG RP, na których byliśmy całkiem niedawno, jednak trasę zaplanowaliśmy tak, aby przejść przez Mędralową Zachodnią.

Niby niepozorny szczyt, nie wyróżniający się niczym specjalnym, w sporej części zalesiony, jednak my dotarliśmy na niego dopiero za trzecim podejściem. Do tej pory nie mieliśmy szczęścia do warunków atmosferycznych i kiedy wędrowaliśmy w tych okolicach, uparcie przyciągaliśmy mgłę, która zakrywała cały krajobraz. Wszystko zaczęło się w styczniu podczas wypadu na Lachów Groń, Czerniawę Suchą i Jałowiec.

Wtedy nasz początkowy plan zakładał dłuższą trasę, jednak oceniając to, co się dzieje, a nie działo się nic prócz otaczającej nas bieli, skróciliśmy wędrówkę i przełożyliśmy to na następny raz. Nastąpił on po około miesiącu, kiedy wybraliśmy się na Magurkę i Mędralową, co okazało się powtórką z rozrywki i prócz totalnego mleka nic nie było widać. To było zdecydowanie dobre ćwiczenie na naszą cierpliwość i wytrwałość w działaniu 😜. Chyba nie może być lepszego momentu na odczarowanie złej pogody niż pierwszy weekend wiosny, która nas nie zawiodła. Nadszedł czas na błękitne niebo i niekończące się promienie słońca. Wyruszamy więc do Przyborowej skąd szlak zielony poprowadzi nas na Mędralową Zachodnią. Samochód zostawiamy w miejscowości Koszarawa tuż przy kościele i przechodzimy krótki odcinek ulicą do punktu startowego w Przyborowej. To była kolejna górska wyprawa w absolutnej ciszy i spokoju. Te szlaki nie są tak często uczęszczane jak te, które prowadzą na bardziej popularne szczyty Beskidu Żywieckiego. Przez całą drogę nie przechodzimy koło żadnego schroniska i być może w tym tkwi sekret mniejszego zainteresowania tą trasą.

Początek drogi to od razu marsz pod górę. Początek wiosny to czas, kiedy nadchodzą roztopy, więc trzeba być przygotowanym na to, że niektóre odcinki będą podmokłe i bardzo błotniste. Oczywiście taka sytuacja póki co, ma miejsce jedynie na niższych fragmentach, ponieważ na szlakach u góry panują w dalszym ciągu zimowe warunki, chociaż jeśli chodzi o temperaturę, to wiosnę poczuliśmy już przy pierwszym mocnym podejściu w górę i kurtki szybko znalazły się w plecakach 😊.

Piękna pogoda pozwala nam podziwiać wspaniałe widoki, które odsłaniają się już po krótkiej chwili, kiedy wchodzimy na otwartą przestrzeń. Od samego początku, niemal przez cały dzień wędrowaliśmy patrząc na Babią Górę. Na pierwszy nasz cel, czyli na Mędralową Zachodnią docieramy po około 2 h 40 min. Mędralowa Zachodnia to szczyt nieoznakowany i w sporej części zalesiony, jednak pogoda jest piękna, więc pomiędzy drzewami można coś dostrzec. Na szczęście jesteśmy w stanie prawidłowo odszukać szczyt, ponieważ znajduje się od w miejscu zakończenia szlaku zielonego, który zmienia się na czerwony.

Zielony szlak na Mędralową Zachodnią Mędralowa ZachodniaMędralowa Zachodnia

Dalej idziemy w stronę kolejnego szczytu  – kierunek Mędralowa. Przechodzimy leśnym odcinkiem, który w taką pogodę wygląda niesamowicie. Błękitne niebo przebijające się między drzewami rozjaśnia nam drogę. Po około 30 min. jesteśmy na Mędralowej. Jej szczyt również jest zalesiony, jednak po jednej stronie w oddali widoczna jest Babia Góra. Kiedy byliśmy tam poprzednim razem wiedzieliśmy, że jest ona gdzieś w pobliżu, jednak przez mgłę nie mieliśmy najmniejszych szans, żeby zobaczyć cokolwiek. Tym razem widzimy ją bardzo dokładnie i uświadamiamy sobie to, jak blisko niej jesteśmy.

Mędralowa Zachodnia - koniec szlaku zielonegoMędralowa Zachodnia – koniec szlaku zielonego MędralowaMędralowa Babia Góra widoczna ze szczytu Mędralowej

Babia Góra cały czas nam towarzyszy. Spoglądając w jej kierunku, ruszamy dalej wchodząc na szlak żółty, który doprowadzi nas na Halę Kamińskiego. To przepiękne miejsce, w którym robimy sobie chwilę przerwy na gorącą herbatę. Otwarta przestrzeń i piękna panorama – idealny punkt obserwacyjny na odrobinę odpoczynku i posilenie się słodkimi przekąsami. Aż trudno uwierzyć w to, że kiedy byliśmy tam poprzednim razem, widzieliśmy jedynie tabliczkę, a przecież to miejsce, w którym są możliwe tak dalekie obserwacje.

Żółty szlak prowadzący na Halę Kamińskiego Hala KamińskiegoHala Kamińskiego

Dalej schodzimy w dół szlakiem zielonym w kierunku Czerniawy Suchej. Po kilkudziesięciu minutach schodzenia dochodzimy do okolic Przełęczy Klekociny i od tej pory czekają na nas kolejne podejścia pod górę.

Podczas podejścia na Czerniawę Suchą cały czas w zasięgu wzroku mamy Babią Górę. Prezentuje się niesamowicie. To góra, która zdecydowanie wyróżnia się pośród innych. Po około 45 minutach docieramy na Czerniawę Suchą. Ten szczyt także w dużej części jest zalesiony, a tabliczka znajduje się niemal na drodze, w kierunku na Lachów Groń, gdzie kierujemy się w dalszą drogę szlakiem żółtym.

Czerniawa SuchaCzerniawa Sucha JałowiecJałowiec

Szlak początkowo schodzi nieco w dół, a następnie znowu pnie się w górę. Pomimo tego, że idziemy odcinkami zalesionymi, nie jest to szlak całkowicie pozbawiony widoków.

Żółty szlak z Czerniawy Suchej na Lachów Groń

Po około 45 min. docieramy na Lachów Groń. Miesiąc temu, kiedy tu byliśmy z trudem rozpoznaliśmy szczyt, teraz w tak słoneczną pogodę, wszystko wygląda zupełnie inaczej. Lachów Groń nie jest zalesionym szczytem – wręcz przeciwnie, można z  niego obserwować szeroką panoramę, w której oczywiście na pierwszy rzut oka wysuwa się Babia Góra. Stąd widoczna jest bardzo dokładnie jej wielka ośnieżona kopuła.

Babia Góra ze szczytu Lachów GrońBabia Góra ze szczytu Lachów Groń

Ze szczytu Lachów Groń schodzimy w dół do miejscowości Koszarawa. Duża część drogi w dół to roztapiający się śnieg i duże ilości błota. Niektóre odcinki są bardzo podmokłe, a nawet śliskie, jednak ujechać możemy nie na lodzie, a na błocie.

Pogoda tym razem utrzymała się przez cały dzień. Szlaki, którymi szliśmy po raz drugi, dla nas w pewnym sensie były zupełnie nowe, ponieważ kiedy szliśmy nimi w kompletnej mgle, wszystko wyglądało inaczej. Z ogromną przyjemnością poznaliśmy te szczyty w pełnej okazałości i świadomie możemy polecić Wam drodzy Czytelnicy kolejne szczyty należące do Korony Beskidu Żywieckiego. Przejście tej trasy poczuliśmy w nogach – to w końcu spory kawałek drogi. Jednak dla nas ten dzień jeszcze się nie skończył. Z Koszarawy przejeżdżamy samochodem do Korbielowa i ruszamy na szlak w kierunku schroniska na Hali Miziowej, gdzie spędzimy noc. To był bardzo intensywny dzień, ale zmęczenie po całym dniu w górach to zmęczenie przyjemne, pobudzające wyobraźnie na temat tego, co czeka nas kolejnego dnia 😍🌄🌞.

W drodze na Halę Miziową – zachód słońca

Trasa w pigułce^

Przyborów → Mędralowa Zachodnia – ok. 2h 40 min.

Mędralowa Zachodnia → Mędralowa – 30 min.

Mędralowa → Hala Kamińskiego – 15 min.

Hala Kamińskiego → Czerniawa Sucha – 1h 15 min.

Czerniawa Sucha → Lachów Groń – 1h

Lachów Groń → Koszarawa – ok. 1h

Z górskimi pozdrowieniami, “W cieniu Gór“!!

**Mędralowa Zachodnia, Mędralowa, Czerniawa Sucha, Lachów Groń – szczyty wchodzące w skład Korony Beskidu Żywieckiego Klubu Zdobywców Koron Górskich RP

*czasy podane na podstawie mapy “Beskid Żywiecki”, ExpressMap, Warszawa 2015

Kompletujesz wszystkie szczyty, które wchodzą w skład Korony Beskidu Żywieckiego? 🙂 Jeśli tak – możesz uzyskać odznaczenia 🙂

Popularna KBŻ po zdobyciu 1 szczytu z listyBrązowa KBŻ po zdobyciu 10 szczytów z listySrebrna KBŻ po zdobyciu 25 szczytów z listyZłota KBŻ po zdobyciu 35 szczytów z listy